Mario Méthot

Le PontLe Pont

Sophie

Mario Méthot succeeds to depict its realities in a very special way, so much that it was difficult to me to pick up his multiple representations responsible for intelligence. When I opened the photo link I had a look of immediate heart, the maturity of his work subjuguated me and made me optimistic facing direct and practical experience. While stressing his starving for social justice, Mario have a clear observation about his surrounding realities. In a perfect mess, he makes his confidences and its accessible reveries by sharing its enracinements like a poet who constantly renews his subjects. “Drawing and painting meets a survival instinct he says in a confident way. It is an outlet that allows me to reveal what I think on a lower case and that I wanted to say it outloud… And while large! Gigantic, indeed. My paintings are often huge. “Currently, I am working on another 600 feet long pastel drawing, which consists to fuel my inspiration” with its legendary transparency, Mario entrusts his artistic approach: “I am interested in the psychological aspect in art and in life.” “For example, the representation of the interaction between the brain and human behavior,  intricates me.” There is no doubt that his talent analysis and its degree of belief makes his work and his approach without no equivalent.

Biographie (Scroll Down for English Version)

Je suis un artiste peintre autodidacte né à Montréal en 1960.

Le dessin et la peinture sont devenus un gagne-pain à partir de 1985.  J’ai œuvré dans le monde du cinéma en tant que peintre scénique où je portais le chapeau de lettreur, de portraitiste et de muraliste.  J’ai aussi travaillé plusieurs années dans le domaine de la publicité extérieure en tant qu’artiste peintre publicitaire et lettreur, signant des centaines de grandes images peintes à l’huile et placardées un peu partout à Montréal.  C’est sous la gouverne de mon « maître »  Kang Soo Park que j’ai appris mon métier et que j’ai perfectionné de façon quasi compulsive l’art de l’hyperréalisme et du grand format.

Parallèlement à mon métier d’artiste-industriel, j’ai toujours poursuivi ma démarche artistique personnelle.  J’ai d’ailleurs reçu une bourse du ministère des Affaires Culturelles, j’ai remporté des prix en peinture, j’ai participé  à plusieurs expositions en groupe et solo en tant qu’artiste indépendant et plusieurs articles ont été rédigé sur mon travail, principalement à Montréal et en région.

Démarche artistique

« Dessiner et peindre répond à un instinct de survie psychique. C’est un exutoire qui me permet de révéler ce que je pense tout bas et que j’aimerais bien dire tout haut… Et tout grand ! » Gigantesque, en effet.  Mes toiles sont souvent immenses.  En ce moment je travaille sur autre dessin au pastel de 600 pieds de longueur, ce qui consiste à alimenter mon inspiration et ma démarche.  À l’occasion j’exécute un croquis à la volée dans l’auto ou ailleurs sur un bout de papier que je cole par la suite dans mon journal d’artiste.  Mon univers d’artiste est à cheval entre la réalité et un monde imaginaire dès plus déjanté.  Chaque coup de crayon et de pinceau révèle de manière innatendue un peu plus mes personnages en mouvement, disloqués et ludiques qui demeurent inachevés.  Être dans un état constant de recherche, sans pour autant désirer la solution.  Mes œuvres sont exécutées de façon automatiste et aléatoire, les tourbillonages de coup de crayon, les hachures brisées, les amas de formes sphérique et cubique ainsi que les textures accidentelles sont apparentes jusqu’à la fin de mon travail.

Je m’interesse à l’aspect psychologique en dessin et dans la vie.  Par exemple la représentation de l’interraction entre le cerveau et les agissements humain m’intrigue.  Comment nos pensées ou perceptions agissent sur notre système nerveux.  Dans son Traité sur la peinture Léonard de Vinci disait : Pintura e Causa mentale, que la peinture est chose mentale.  Également dans son traité Léonard mentionne le Compominento inculto, l’esquisse informe.  Cette démarche très innovatrice à l’époque de Léonard m’inspire dans mon travail.

Mario Méthot, artiste-peintre

Biography

I’am a self-taught artist, born in Montreal, 1960.

My passion about drawing and painting have become my bread and butter since 1985. I have worked in the film industry as scenic artist-painter specialised in lettering, portraits and murals.  For many years I was working in the outdoor-advertising industry as a billboard artist-painter and lettering artist, signing hundreds of huge oil hand-painted billboards plastered throughout Montréal. I have learned this trade and compulsively perfected hyperrealism under the guidance of renowned Korean artist Kang-Soo Park.

In parallel to my work as industrial artist, I have always pursued my personal and artistic quest. I have received a grant from the Ministère des Affaires Culturelles of Québec, I have received artist prizes and my work continue to be viewed in solo and group artist exhibition and Art fair as an independent artist, mostly in Montreal and region.  A few article were written about my work in news paper, magazine and blogzine.

Artist Statement

Drawing and painting meets a psychic survival in my art process. It is an outlet that allows me to reveal what I feel and think about life and what I want to say it out loud…”Gigantic indeed.  My paintings are often huge, it becomes physical.  Currently I am working on a different 600 feet long drawing pastel, which is a way to feed my inspiration and process.  Occasionally I run a sketch on the fly in the car or elsewhere on a small piece of paper that I glue later on in my artistic journal.  My artist universe is half way between reality and fantasy.  Each pencil and brush stroke reveals a wild character a little more in motion, that remain unfinished and in progress.  While I work I’am in a constant state of search, without provided solution.  My work is performed randomly with automatism, pencil stroke in a non-symetric spiral, broken hatching, clumps of spherical and cubic forms as well as accidental textures are apparent until the end of my work.  I am concerned by psychological aspect in drawing and in life.  For example the representation of the human brain activities and behavior interraction intrigues me.  How our thoughts or perceptions affect our nervous system (human activities) for example.

In his painting Treaty Leonardo da Vinci said: Pintura e causa mentale, that painting is mental.  Also in his Treaty Leonardo mentions the: Compominento Inculto, inform sketch.  This very innovative approach at the time of Leonardo inspires me in my work.

Mario Méthot, artist-painter

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: